مقالات مرتبط با صنعت چاپ مقالات مرتبط با صنعت چاپ .

مقالات مرتبط با صنعت چاپ

نكاتي در ارتباط با رعايت اصول بسته بندي

عملكرد بسته بندي و خصوصيت هاي يك بسته عالي از اصول اساسي و واجب مي‌باشد كه نياز به رعايت نكات، وايسته به وضعيت و مدل متاع دارااست . 
براي داشتن يك بسته بندي مطلوب اصولي را مي بايست رعايت كرد كه در ادامه به يكسري مسئله از آن اشاره مي شود .  طراحي بسته بندي


اصول بسته بندي : ۱- جلب توجه: بسته بايد به نوع اي باشد كه خويش را به مشتري عرضه كند و يا اين كه به عبارت ديگر مشتري را در خريد خويش راغب و مشتاق نمايد . نبايد فراموش كرد كه بسته مي بايست خويش را نشان دهد و هر جا كه هست، خريدار احتمالي را به طرف خويش بكشد . 


۲- معرفي كالا: بسته بندي مي بايست معرف كالاي درونش باشد؛ به طوري كه درصورتي كه كسي براي اولين بار آن را ببيند، بتواند حدس بزند كالاي بسته بندي شده چه مي‌باشد . 


۳- تميز و بهداشتي: بسته مي بايست اين احساس را در تماشاچي القا كند كه پاك مي باشد و محتواي آن سلامت و پاكيزه مي باشد . 


۴- ايجاد اعتماد: مي بايست تماشاچي را قانع كند كه بسته بندي مناسبي هست و اقتدار حفاظت آن، راضي كننده است؛ خير اين‌كه خريدار احتمالي شك و ترديد نمايد كه آيا مي تواند آن را تا منزل سلامت ببرد؟ 

۵- باارزش باشد: بسته بندي بايستي به قيمت كالا بيافزايد و با ارزش آن متناسب باشد . 


۶- سهولت برداشتن: به راحتي در دست جاي گيرد و در صورتي كه تبارك است، بتوان آن را به راحتي از زمين بلند كرد . فرم و طراحي صحيح و دقيق بسته با اعتنا به محتويات داخلي آن و با در لحاظ گرفتن پارامتر حفاظت كالا، در اين زمينه نقش به سزايي داراست . اكثري از بسته ها كه به فيس اصولي طراحي نمي شوند، چه بسا با وجود وزن كم اما با حجم بالا، اختلال برداشتن و حمل دارند . 


۷- سهولت حمل: در وسايل نقليه به راحتي جاي گيرد و دست كم دور و بر را اشغال نمايد و همچنين فرد بتواند تنها و به راحتي آن را حمل كرده و هم پا خويش ببرد .


۸- سهولت گشودن: باز كردن بايد به راحتي انجام گيرد . حتي المقدور محتاج كليد و ديگر وسايل نباشد و با دست خالي و بدون مشكل گشوده شود . 


۹- سهولت نگهداري: در‌صورتي‌كه محتواي بسته با يك توشه مصرف تمام نشود، مي بايست ترتيبي اتخاذ شود كه مابقي در به عبارتي بسته به راحتي حفاظت و حفظ گردد و به ظرف ديگري احتياج نباشد . 


۱۰- نمايش: چينش كالا در پشت ويترين و درون قفسه فروشگاه بايستي به راحتي انجام شود؛ به نحوي كه در اين چيدمان، كارداران موردنظر توليدكننده براي معرفي كالا، به راحتي قابل سناريو و معرفي باشد . در اين زمينه نشانه ها و جاگيري آنها روي بسته، اهميت به سزايي دارد . 


۱۱- بهداشت: بسته بندي بايستي طوري باشد كه كالا را سلامت نگه دارد و رعايت مساله بهداشتي، به طور كامل در آن انجام گرديده باشد . 


۱۲- حفاظت: در‌صورتي‌كه فرآورده در اثر فشار و يا اين كه تكان در هنگام حمل و انبار كردن معيوب و ضايع گردد، بسته بندي بايستي توان نگهداري و پرهيز از اين تخريب را داشته باشد . بسته بندي بايد بضاعت و توان محافظت هرچه طولاني خيس متاع در حالت اوليه را داشته باشد . 


۱۳- انبارداري: كالا مدتي كه در انبار كارخانه يا نزد واسطه هاي فروش مي ماند، مي بايست به وسيله اصول صحيح بسته بندي به راحتي قابل محافظت باشد . 


۱۴- راهبرد ها: نام، ارزش و به طول كلي علايم و علامت هاي بسته بندي بايستي طوري باشد كه بتوان به وسيله چاپ و يا اين كه برچسب روي بسته الصاق نمود . 


۱۵- رنگ و طرح: تركيب رنگ، طرح و نقش بندي بايستي با رعايت طريق تفكر و ذوق و سليقه خريدار احتمالي مشخص گردد . 


۱۶- تبليغات: صورت و ظواهر جنس بايد در تبليغات جنس نشان داده شود و در بسته بندي بايستي رعايت سهولت كاربرد تبليغ مدنظر گرفته شود . 


برچسب: طراحي بسته بندي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۸:۴۵:۵۴ توسط:علي پور موضوع:

بسته بندي محصولات با ۱۰ توصيه خلاقانه

هر وقت به سوپرماركت، پاساژ‌، بازار يا اين كه هر جايي برويد كه چيزي در آن فروخته ميشود هميشه توليد ها را در يك جعبه، بسته يا اين كه چيزي شبيه به اينها مي بينيد . طراحي بسته بندي محصول ها در اندازه‌ها، شكل و رنگ‌هاي متنوع انجام مي شود . غالبا اشخاص بسته‌بندي را داراي ارتباط با حفاظت، محافظت و انتقال راحت اجناس مي‌دانند . اما نقش بسته‌بندي فراتر از اينهاست و مي تواند در فروش و معرفي جنس نقش حياتي بازي كند؛ رضايت يا عدم رضايت خريداران را در پي داشته باشد يا اين كه چه بسا بازدارنده سلامت وصال آن به دست مصرف‌كننده شود . در اين نوشته قصد داريم به برخي نكات مهم و اوليه‌ براي طراحيِ بسته بندي توليدها اشاره كنيم تا به امداد آنان بسته‌هايي خوب اخلاق فرمائيد . 
yektanet .com 
مسلما بخوانيد: بازاريابي سبز چيست؛ چه طور هواداران محيط زيست را مجذوب كنيم ويكي‌پديا بسته‌بندي را دانش، هنر و تكنولوژيِ محصور كردن يا محافظت از جنس براي پخش، ذخيره و به كار گيري از آن معرفي مي كند . بسته‌بندي همچنين به مراحل طراحي، ارزشيابي و توليد بسته‌ها اشاره داراست و مي‌توان آن را سيستمي هماهنگ دانست كه محصول ها را براي انتقال، انبارداري، تداركات، فروش و نهايتا استفاده‌ آماده مينمايد . علاوه بر اين بسته‌بندي در خصوص اينكه جنس به چهره كلي چه است اطلاعاتي را در اختيار مصرف‌كننده مي‌گذارد . حتي زماني كسي از محصولِ باطن بسته بي‌اطلاع باشد كل يك بسته‌بندي مي تواند به شخص بگوييد با چه محصولي رو‌به‌روست . در قضيه محصولاتي كه خريدار از پيشين با آنان آشناست بسته‌بندي به فرد كمك مي نمايد در يك دكان شلوغ به راحتي محصول دوست داستني خويش را پيدا نمايد . نكاتي كه براي كردار بسته‌بندي‌هاي خوب به آن نياز خواهيد داشت عبارتند از: ۱ . خلاق و اختصاصي به فرد باشيد بسته بندي محصول ها - بسته بندي خلاقانه ي شيريني با شمايل فرياد ميزد گازي در‌صورتي‌كه ميخواهيد عده‌ي زيادي مشتري محصول‌تان شوند مي توانيد با رفتار يك بسته‌بندي خلاقانه فعاليت را مقدمه كنيد . برخي محصول ها چيزهايي مثل مارپيچ و جدول‌ براي حل‌ كردن دارا‌هستند كه مشتريان را تشويق مينمايند آنان را بخرند . بعضي توليدات تكه‌هاي قابل عده كردن دارند كه با آن‌ها مي توانيد كلكسيون خاصي براي مثال كارت، عروسك يا چيزهاي ديگري را جمع‌آوري نمائيد . شما همچنين ميتوانيد براي بسته بندي توليدات از اَشكال گوناگون به كار گيري كنيد . 
۲ . رنگ و قلمِ قابل قبولي براي متن گزينش كنيد رنگي را گزينش كنيد كه با مال متناسب باشد . علاوه بر اين مطمئن شويد براي نوشته‌ها از مخلوط و كنتراست صحيح استفاده فرمائيد . نوشته‌ها بايستي صريح و قابل تلاوت باشند . از رنگ نارنجي رنگ در زمينه‌ي قرمز رنگ استفاده نكنيد زيرا تركيب اين دو رنگ خوانايي را ايراد ميكند . براي نوشته‌ها قلمي را گزينش كنيد كه به بهترين وجه جنس را نمايش بدهد . از قلمهاي فانتزي (fancy fonts) به كار گيري نكنيد زيرا قرائت آن ها ميتواند نقص‌ باشد . پس مطمئن گرديد نوشته‌هاي روي بسته‌ بندي توليدها خوانا و آشكار هستند . 
به طبع بخوانيد: رنگ برند شما چه تاثيري بر مشتري هايتان دارد؟ ۳ . خواندن برچسب‌ها بايستي سهل باشد برچسب مال بايستي خوانا و آشكار باشد برچسب كالا بايستي خوانا و صريح باشد . بيشتر مشتريان اطلاعات مربوط به فرآورده را كه روي بسته درج مي گردد مي‌خوانند تا بدانند چه مي‌خرند و اينكه آيا اين به عبارتي فرآورده مناسب آنهاست يا اين كه خير . گونه قلم و سايز انتخابي براي نوشته‌هاي روي برچسبِ محصول بايستي به آساني خوانده شود . گاهي برچسب در بسته‌ بندي توليد ها آن‌قدر ريز متن گرديده كه خواندنش را براي مشتري دشوار مي‌نمايد . اين اشتباه را مرتكب نشويد . افراد به طبع براي داشتن يك تعيين هوشمندانه پيش از خريد اين بخش را مي‌خوانند . برخي مصرف‌كنندگان چه بسا اقلام مختلف را با نيز مقايسه مي‌نمايند . پس در صورتيكه بسته‌بندي مال شما خواناتر باشد و ويژگي‌هاي جنس نيز لحاظ خريداران را جلب نمايد آنان به سراغ كالا ديگري نمي‌روند و به عبارتي را مي‌خرند . خريداران براي تلاوت برچسب تمام توليدها وقت ندارند به خصوص آنهايي كه ريز چاپ شده باشند . 
حتما بخوانيد: بسته‌ بندي سبز چيست؟ ۴ . از تصاوير به كارگيري كنيد ميتوانيد از تصاوير در پباده سازي بسته بندي توليدات استعمال نمائيد . اين تصوير مي‌تواند كاريكاتور، عكسي از محصول، عكسي از يك جور يا هر چيز ديگري باشد كه با متاع در تناسب ميباشد . تنها دقت داشته باشيد كه تصاوير بايد رزولوشن بالا داشته باشند و در ابعاد بزرگ و كوچك عالي به لحاظ برسند . علاوه بر اين عكس انتخابي بايستي با محصول درونِ بسته‌بندي هماهنگ باشد تا از سردرگمي خريدار پرهيز شود . 
۵ . بسته بندي محصولات بايستي با متاع مرتبط باشند بسته بندي توليدها - بسته بندي مرتبط با ساندويچ هات داگ تصوير، قلم، رنگ، طرح و شكلِ بسته بندي محصولات بايد متناسب با نوعِ محصولِ درونِ آن باشند . در‌صورتي‌كه مي خواهيد جعبه‌ي ساندويچ هات‌داگ طراحي ‌كنيد تصوير سگ (داگ به زبان انگليسي) را فراموش كنيد . با اين عمل مصرف‌كننده را گم راه مي كنيد و آن ها تمايل‌شان را به خريد از دست مي دهند چون ممكن است تامل نمايند اين ساندويچ غذاي سگ مي باشد يا اين كه اينكه از گوشت سگ تهيه و تنظيم شده است! پس به اين مورد ها توجه فرمائيد . 
۶ . از زبان مناسب استعمال كنيد از زباني استعمال فرمائيد كه به محصول‌تان بيايد . مصرف‌كنندگان كساني باسواد و آگاه هستند . زماني داريد به هارد‌درايو يا اين كه فِلَش اشاره مي كنيد نگوييد «لذيذ»! بايد مراقب زباني باشيد كه با آن با مشتري ارتباط برقرار ميكنيد . همچنين مراقب غلط‌هاي فرمان گويش و املا در نوشته‌هاي درج گرديده روي بسته‌بندي باشيد . بيشتر بسته‌بندي‌هايي كه چنين غلط‌هايي در آن ها يافت مي شود وابسته به منابعي ميباشند كه كيفيت پاييني دارا‌هستند . پس مراقب اين غلط‌ها باشيد . در صورتيكه از دستور زبان و املاي صحيح استفاده ببريد اعتماد و اطمينان مشتري را به دست مياوريد . 
حتما بخوانيد: راههاي جذب مشتري در مغازه؛ راهكارهايي بي آلايش براي فروش بيشتر ۷ . بسته بندي توليد ها را با كاربري سهل طراحي كنيد بسته بندي توليدها - بسته بندي گل قابل حمل از كاربرد آسان و راه‌دست بودن طراحي بسته‌بندي مطمئن گرديد . يادتان باشد اكثر اوقات مصرف‌كنندگان پرمشغله ميباشند پس كارايي فرمائيد زندگي‌شان را مقداري آسوده كنيد . بسته‌اي را پباده سازي نكنيد كه آن‌قدر بلندمرتبه باشد كه به مشقت بتوان آن را حمل كرد . هر چه بسته‌بندي جمع‌وجورتر باشد افرادِ بيشتري آن را به محصول ها حجيم ترجيح خواهند داد . بهتر هست يك بسته‌بندي ساده‌شده پباده سازي فرمائيد . 
۸ . بسته‌بندي نبايد به حيث ناخنك‌زده برسد بسته بندي توليد ها - بسته بندي مهر و موم شده صابون امنيت فرآورده اهميت شايان توجهي داراست . بسته بندي توليدها هميشه مي بايست به فيس مهروموم‌شده باشد، زيرا مصرف‌كننده در صورتي‌كه با بسته‌ي باز شده يا دست‌كاري شده مواجه شود آن را نمي‌خرد . پباده سازي بسته‌بندي مي بايست به گونه‌اي باشد كه بتواند امنيت مال را تضمين نمايد . در‌صورتي‌كه بسته‌‌ بندي توليد ها دست‌كاري‌شده به لحاظ رسد براي فروش آنها با مشكل مواجه خواهيد شد . به اين ترتيب براي اجتناب از اين اختلال بلندمرتبه در طراحي‌ خويش دو مسئله‌ي مهروموم شدن و محافظت از مال را مد نظر قرار دهيد . 
۹ . گشوده كردن بسته‌ بندي توليد ها بايستي آسوده باشد حتي زماني قرار است بسته‌اي طراحي نماييد كه مال شما را محافظت‌شده و دست‌نخورده محافظت كند، هنوز ضروري مي باشد مصرف‌كننده براي گشوده كردن آن هنگام مصرف به زحمت نيفتد . مردمان مشغوليت‌هاي خودشان را دارا هستند و نمي خواهند بازه متعددي صرف پيدا كردن راهِ گشوده كردن بسته‌بندي فرآورده شما بكنند . براي نحوه‌ي بازكردن يا به كارگيري از بسته‌بندي راهنما يا دستورالعملي روي آن بگذاريد . حتي زماني رويكرد كار معمولي ميباشد هم از ارائه‌ي اين راهنمايي‌ها براي كمك به مصرف‌كنندگان غافل نشويد . 
به طبع بخوانيد: ۷ گام براي توسعه‌ فرآورده جديد ۱۰ . سادگي را در بسته بندي محصول ها از خاطره نبريد بسته بندي توليدها - بسته بندي بي آلايش آدامس بسته بندي توليد ها مي بايست معمولي و در عين اكنون گيرا باشد . همينطور استفاده‌ي آسانِ كودك ها و بزرگسالان، هردو، مي بايست در پباده سازي بسته‌بندي موضوع اعتنا قرار بگيرد . حمل‌و‌نقل و جابه‌جايي آن آسوده باشد . از رنگ‌هاي متنوع در آن استعمال شده باشد تا متاع ديده شود . به ياد داشته باشيد يك پباده سازي ساده‌ با برچسب و محتواي درست، اثرگذاري بيشتري نسبت به يك پباده سازي نامرتب دارااست . 
از آنجا كه بسته‌‌بندي براي فروش اهميت دارد طراحان بايد به مورد ها مطرح شده در اين نوشته دقت نمايند تا يك پباده سازي مؤثر و كارا داشته باشند . در‌صورتي‌كه شما طراح مي‌باشيد در فرايند طراحي بسته‌بندي‌ها بايد با مشتري‌تان به خير هماهنگ گرديد و طرح مطلوب محصول و مطابق ميل سفارش‌دهنده را بيافرينيد . 


برچسب: طراحي بسته بندي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۰۶:۱۵ توسط:علي پور موضوع:

روش هاي متنوع براي نام گذاري برند

اسم برند،‌ شاخصي براي شناسايي يك برند به‌ اكانت ميايد و از آنجا كه براي مدام در كنار مارك قرار مي‌گيرد، شركت‌ها بايستي نامي مناسب و موجه تعيين كنند . اين سطح از اهميت زيادي برخوردار است، چراكه موفقيت يا ناكامي برند را در بخش اعظمي از جهات معين مي نمايد . گاهي تايم ها هفته‌ها، ماه‌ها و چه بسا سال ها براي پيدا  طراحي بسته بندي كردن اسم مطلوب براي مارك طول مي‌ كشد . تقريباً همه عمل هاي بازاريابي مانند طراحي لوگو، بسته بندي، منزلت يابي و بقيه موارد به همين اسم برند متعلق هستند . 
نام مارك توصيفي نام برند توصيفي، خدمات كمپاني را به صورت توصيفي بيان مي كند . از آنجا كه اسم مارك مي بايست بي آلايش و جامع باشد و تخصص شركت را تعريف كند، پس جاي زيادي براي خلاقيت در نامگذاري باقي نمي ماند . داشتن اسم برندي واضح و روشن، اين مزيت را دارااست كه مي تواند قصه برند را به وضوح و به شكلي تاثيرگذار براي مخاطب تعريف كند . اما جنبه منفي‌ اين نوع نامگذاري زماني مي باشد كه نام برند هيچ ربطي به توليدات يا اين كه كسب و كار جديد كمپاني نداشته باشد . 
از برندهاي توصيفي مي توان به جنرال الكتريك اشاره كرد كه نامي بي آلايش مي باشد و منجر برقراري ارتباط بين كسب و عمل و مشتري مي شود، ولي در صورتي‌كه همين جنرال الكتريك بخواهد به بازار كالاهاي تند مصرف (FMCG) وارد شود، ديگر اين نام برند شايد براي مشتري جالب نباشد و بي ربط به حيث برسد . همين مسئله براي جنرال موتورز هم صحت مي كند . 
اسم برند به يادماندني اسم مارك به يادماندني را سنگ بناي نامگذاري مارك و مقام يابي برند مي دانند . اين نام ها معمولاً فراوان خلاقانه هستند و تمايز درخورتوجهي در صنعت ذي‌ربط ساخت مي نمايند . در اسم به يادماندني، سفارش يا استعاره اي پنهان مي‌باشد كه يك تجربه قوي يا اين كه منزلت برند را در ذهن مشتري تداعي مي كند . به عنوان نمونه ويرجين، نايك و آمازون كه به ياد اصالت و نوآورانه بودنشان، زياد سهل و آسان آن ها را به ياد مي آوريم . اين برندها براي محافظت شايستگي خود در بازار مي بايست محصولاتي را ارائه نمايند كه با نام برندشان همخواني داشته باشد چون اسم مارك به يادماندني،‌ مسئوليت متعددي را به كمپاني ها زور مي كند . 
اسم برند ساختگي نامگذاري محصولاتي كه كاملاً نوآورانه يا اين كه نو مي‌باشند و تاكنون شبيه آن در بازار وجود نداشته است، چالش بزرگي به شمار مي رود . اينجاست كه اسم برند ساختگي به ياري كسب و كارها مي آيد تا محصولي كه براي اولي توشه وارد بازار مي شود را نامگذاري نمايند . اين دسته نام ها خير صرفا متمايز هستند، بلكه واضح و خلاقانه هم محسوب مي شوند . بااينكه ايجاد چنين نام هايي سخت است،‌ اما درصورتي كه با مارك هماهنگي داشته باشد، به راحتي به خاطره آورده مي شود . كسب و كارها در اكثر اوقات موردها از نام هايي كه ريشه لاتين، يوناني يا اين كه ريشه فرنگي دارند، براي نامگذاري برند استعمال مي كنند . اكسون،‌ كداك،‌ زيراكس و… از گزاره اين نام ها ميباشند . 
چالش برانگيزترين بخش اين مدل نامگذاري مارك اين مي باشد كه آن‌ها هيچ تعريف مشخصي غير از تعريفي كه مبتكر آن ارائه كرده، ندارد و به همين دليل شركت ها براي اينكه اين اسم را در ذهن مردم جا بيندازند مي بايست پول زيادي را صرف القاي معناي مورد نظرشان در ذهن مشتري كنند . 
با گونه هاي منش هاي نامگذاري برند آشنا شويد اسم برند لغوي اسم برند لغوي با به كار گيري از بازي كلمه ها همت مي نمايد تذكر آن را براي مشتري راحت كند . اين اسم ها تركيبي از كلمات مركب، املاي كلمات و عبارات خارجي مي باشند و بخشي از رايج ترين رويكرد نامگذاري برند به اكانت مي آيند . نام هاي لغوي نظير دانكن دوناتس، برگر كينگ، كوكا كولا و… دوچندان هوشمندانه هستند و مي توانند روي مشتري تاثيرگذار باشند و اكثر از همگي براي مشتري‌هايي جذابيت دارا‌هستند كه برهه زماني زمان متعددي در معرض چنين اسم هايي قرار داشته اند . 
نام مارك اختصاري نام مارك اختصاري در بيشتر موردها از اسم كلي كمپاني گرفته گرديده مي باشد تا آسوده تر تلفظ شود . برخي كمپاني ها برهه زماني مقطع متعددي مي باشد كه از اين مدل نام براي نامگذاري مارك به كار گيري مي كند . آي بي ام، كي اف سي، يو پي اس، ناسا،‌ يونيسف از اسم هاي برند شناخته شده اختصاري مي باشند . شركت هايي مثل جنرال موتورز يا جنرال الكتريك نيز از نام هاي اختصاري GM و GE استعمال مي نمايند . از حيث يك قاعده كلي، به خاطر سپردن اين مدل نام ها نه صرفا براي مشتري طاقت فرسا است، بلكه براي نماينده قانوني نشانه تجاري هم اختلال خواهد بود . 
اسم برند جغرافيايي زماني كه نام برند، محدوده‌ جغرافيايي يا كشوري كه در آن كار مي نمايد يا اين كه عمل خويش را از آنجا مقدمه كرده ميباشد را براي خويش انتخاب مي كند،‌ به آن اسم مارك جغرافيايي مي گويند . سوئيس ميليتري، آمريكن اكسپرس، بوستون ساينتيفيك فقط چندين نمونه از اين جور نام مارك هستند . با اين اكنون مشخص و معلوم گرديده هست كه بسط چنين كسب و كارهايي در كشورهاي ديگر محدوديت هاي خود را دارد و وقتي اين كسب و كارها از حيث جغرافيايي با يك ميهن يا ايالت مختص مشكل داشته باشد،‌ توسعه تجارت و تطبيق با وضعيت سخت خواهد بود . 
اسم مارك بنيانگذار به طور سنتي اسم هاي برند با اسم بنيانگذاران آن ها داراي ارتباط بوده ميباشد و قدمت آن به اولي برندهايي كه به وجود آمدند، برمي گردد، مانند مارك كهن فورد كه از روي هنري فورد گرفته شده يا ديزني كه از روي والت ديزني نامگذاري گرديده ميباشد . علاوه بر اين، بعضا شركت ها از اسم اشخاص داراي شهرت به عنوان «سيگنچر اديشن» براي تبليغ برند خويش به كار گيري مي كنند، مانند سيگنچر اديشن آنجلينا جولي روي كيف هاي اچ اند ام (H&M)؛ هرچند خط مش نام برده را نمي توانايي به تيتر اسم مارك بنيانگذار در نظر گرفت . 
مطالب مرتبط: راهنماي انتخاب اسم برند نام برند تاريخي اسم برند تاريخي به شخصيت ها و اسم هاي تاريخي مرتبط مي‌باشد كه هيچ ربطي به يك كسب و عمل ندارند،‌ ولي احتمال دارد حمايت اين كسب و عمل از شخصيت تاريخي خاصي را نشان دهد، مانند تسلا موتورز . 
نام مارك مدرن امروزه برندها، نام هايي را گزينش مي كنند كه به مال يا اين كه سرويس ها موضوع نظرشان مربوط باشد . اين اسم هاي امروزي دربرگيرنده كلمات مركب مي شوند و معناهاي متعددي دارند، به طوري كه هر مشتري مي تواند برداشت خويش را از آن داشته باشد،‌ نظير بلك بري،‌ فيسبوك، اسنپ چت و اينستاگرام . 
جاانداختن يك نام مارك امروزي مستلزم تبليغات گسترده ميباشد تا مردم بتوانند به راحتي آن را به خاطره بياورند . علاوه بر اين مشتري بايستي همه جا سرويس ها يا توليدات اين مارك را ببيند تا از اين طرز نام مارك ملكه ذهن وي شود و نامي آشنا برايش باشد . 
نام مارك مركب اسم مارك مركب، از يك يا يكسري طبقه بندي فوق براي نامگذاري استفاده مي نمايد . به تيتر مثال تلنور (Telenor)،  طراحي بسته بندي يك كمپاني مخابراتي نروژي مي باشد كه دو واژه و كلمه ابتدايي آن به تخصص كمپاني و صنعت مخابرات (Telecom) مربوط مي شود و بخش دوم به محدوده جغرافيايي شركت يعني نروژ (Norway) اشاره دارااست . 
لينكين پارك (Linkin Park) هم يك اسم برند مركب براي يك مجموعه راك آمريكايي مي‌باشد كه نام خويش را از لينكلن پارك (Lincoln Park) گرفته اند . فاركس (Forex) نيز تركيبي از دو كلمه‌ي Foreign Exchange به معناي مبادله ارز فرنگي هست . 


برچسب: طراحي بسته بندي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۲۷:۵۱ توسط:علي پور موضوع:

موارد مهم و تعيين كننده در صفحه آرايي

مخاطب محوري در صفحه‌آرايي از آنجاكه انگيزه يك فعاليت گرافيك، انتقال اطلاعاتي مشخصي به مخاطب است، صفحه‌آرايي بايد با دقت به خصوصيات مخاطب انجام شود . مثلاً صفحه‌آرايي يك كتاب براي كودكان با صفحه‌آرايي براي بزرگ‌سالان مختلف خواهد بود .  طراحي بسته بندي  به همين استدلال جور و اندازه‌اي حروف، استفاده از تصوير، بعد ها صفحه و . . . بايد متناسب با مخاطب كودك، نوجوان يا بزرگ‌سال مراد شود . علاوه بر اين، بايد شخصيت صفحه‌آرايي، باشخصيت مخاطب تناسب داشته باشد . براي نمونه، صفحه‌آرايي براي خردسال ها شادتر و پرتحرك‌تر، و در پيش‌رو صفحه‌آرايي براي بزرگ‌سالان رسمي‌تر و جدي‌تر مي‌باشد . تفاوت اين دو روحيه را مي‌توان در صفحه‌آرايي كتاب‌هايي با موضوعي يكسان )مثلاً دايرة‌المعارف) براي كودك ها و بزرگ‌سالان متوجه شد . 






تفاوت فضاي بصري يك قضيه يكسان، براي دو جامعه مخاطب متفاوت 

اندازه‌ي كاغذ كاغذ مورداستفاده‌ي حوزه‌ي چاپ در ايران، چه آن ها كه ساخت داخل هستند و چه آنها كه از خارج وارد مي‌شوند، عموماً دو اندازه‌اي۹۰۶۶۰ سه ورقي) و ۱۰۰ چهار و نيم ورقي) دارند، كه برحسب كاري كه طراح انجام داده، يكي از اين دو قطع، به‌ناچار تعيين مي شود . لذا خوبتر است براي پرهيز از هدر رفتن سرمايه، بعدها استفاده كننده مبنا اندازه‌ي كاغذ سازمان‌دهي شود . 
براي به كار گيري از حداكثر فضاي برگه مي‌توان اشكال مختلفي از تقسيمات را انجام داد، اما رايج ترين تقسيمات، تقسيما ميباشد كه در هربار تقسيم، اندازه ي برگه نصف دفعه ي گذشته مي شود . اين تقسيم براي سه انقطاع رايج، يعني - رقعي، وزيري، رحليبه عمل مي رودقطع همگاني ديگر جدا خشتياست . در اين قطع، برگه يك توشه به سه نصيب ودر نوبت آن‌گاه به دو نصيب تقسيم مي شود . 








در تقسيم براي انقطاع خشتي مقدمه برگه به 3 نصيب و آن گاه تقسيم مرسوم براي كاغذهاي مو جود در بازار كشور ايران تقسيم به 2 نصيب تقسيم مي شود . به 2 در هر مرحله مي‌باشد . 




خودكار (Font) تمام خانوادهاي الفباي يك حرف، با گروه ي بدون نقص اتصالات، علائم، نماد هاي آوا، هجا و اعداد، در سه وضعيت نازك، سياه و مايلي كه براي تايپ و چاپ اضطراري هستند را مداد يا فونت (Font) مي نامند . براي نمونه وقتي مي گوييم قلم لوتوس (Lotus Font) خواسته تمام حروف الفباي گران قدر و كوچك، حروف وسط، علامت ها دستوري و تمامي ي آن چيزهايي ميباشد كه واجب مي‌باشد تا هر گفتار و تاءمل اي را فارغ از قليل و كاست تبديل به يك نوشته نوشتاري نمايد . 
اندازه ي قلم ميزان ي خودكار (Font) را بر حسب نقطه (Point) محاسبه مي نمايند . در‌صورتي‌كه تيم ي حروف الفباي يك قلم را در يك سطر و ميان دو خط موازي تايپ كنيم، طوري كه حاشيه ي بالايي صحبت «آ» و كناره ي پاييني صحبت «م» حدفاصل اين دو خط باشد، وقتي بگوييم مداد پوينت۱۰، يعني فاصله ي اين دو خط ۱۰ نقطه هست . 


انتخاب قلم تعيين دسته و مقدار ي قلم در ورقه آرايي، با قصد انتقال اطلاعات نوشتاري صورت مي گيرد . زماني قصد، انتقال اطلاعات است؛ آن قلمي مناسب است كه راحت خيس و سريع خيس خوانده شود . علاوه بر اين، ارتفاع و فاصله ي سطرها و لغت ها با هم نيز، در اين فرمان مؤثر هستند . براي مثال، زماني طول سطر مضاعف و مسافت ي سطر قليل مي شود، خواننده سطرها را گم ميكند، كه اين با راحت خيس و پر سرعت تر بودن در تضادومغايرت مي باشد . از آنجايي كه در يك صفحه ي دربرگيرنده داده ها نوشتاري، اصل بر خوانده شدن متن است، در عرضي ستون (كه طول خط نوشته شده را مشخص مي كند) معمولا تا ۱۰ كلمه و واژه قرار مي گيرد . در صورتيكه تعداد كلمه ها يك سطر بخش اعظم شود، بايستي طول رديف را ارتقا داد، در اين صورت، براي جلوگيري از نقص‌ در خواندن، به ناچار بايستي مسافت ي سطرها نيز اكثر شوند . طبيعتاً در چنين موقعيتي، اندازهاي قلم (اندازه ي فونت) نيز افزايش مي يابد . از طرفي در ستونهاي نوشتاري، كه نوشته از دوطرف همتراز است، ممكن است گاهي براي سطح شدن متن از دو طرف (برابر شدن سطرها) و توليد يك فضاي مربع - مستطيل، فاصله ي لغات يك رديف از موقعيت معمولي بيشتر شود . 


برچسب: طراحي بسته بندي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۳۳:۵۰ توسط:علي پور موضوع:

امروزه از مواد بسته‌بندي استفاده‌ي صرفه ­جويانه‌تري مي‌شود.

كارشناسان محفظه زيست مي‌گويند شايسته ترين زباله، زباله‌اي مي‌باشد كه ايجاد نشود . امروزه به بركت پيشرفت تكنولوژي، در مقايسه با 20سال پيش، مواد اوليه‌ي به مراتب كمتري در  طراحي بسته‌بندي به مصرف مي رسد و از ميانه دهه‌ي 1960ميلادي كاهش چشم‌گيري در اندازه مواد مصرفي براي بسته‌بندي پيدا گرديده مي‌باشد . اين كاهش را نميتوان صرفا به نگراني از آلودگي محفظه زيست نسبت داد . در واقع امر، توليدكنندگان تمايل زيادي به كاهش هرچه بيشتر و چه بسا حذف بخشي از مواد مصرفي و در نتيجه، بهاي تمام‌شده‌ي فرآورده و قيمت آن دارا‌هستند . تحقيق و توسعه در صنعت هاي و ابتكار تكنيك‌هاي جديد به شكلي زياد گسترده، اين قابليت و امكان را فراهم آورده كه طي 18 سال، اندازه برگه مصرفي براي بسته‌بندي شير نزديك به 23% كاهش يابد . از سال 1977ميلادي، بطري پلاستيكي نيز 25% سبك‌ خيس گرديده و وزن هر بطري دو ليتري شير (از فرآورده P .E .T ) از 68 گرم به 51 گرم كاهش يافته ميباشد . به همين‌سان، در دو دهه‌ي گذشته طراحان بسته‌بندي كوشيده اند ضخامت قوطي‌هاي آلومينيومي را نيز به دست كم ممكن برسانند و به اين ترتيب بيش از 25% از اندازه آلومينيوم مصرفي در يك قوطي نوشابه‌ي 330 ميلي‌ليتري كاسته شده هست . در اين ميان، رقابت دربين توليدكنندگان مواد اوليه‌ي بسته‌بندي يكي از عامل ها حساس در جهت استفاده‌ي هرچه كمتر از بسته‌بندي بوده هست . در واقع، به جاي كنار گذاشتن بسته‌بندي به عنوان بدعتي پرخرج و اسراف‌آميز، با هر ابداعي در تكنولوژي بسته‌بندي، هم هزينه و هم دورريز مواد اوليه كاهش مي‌يابد؛ در به عبارتي هم اكنون كارايي، بهداشت، و حتي زيبايي بسته‌ها بالا مي‌رود . 
مزاياي بسته بندي 
3 . بسته‌بندي، با كاهش ضايعات، بها محصول را پايين مي‌آورد . اگر يك‌سوم كالاهايي مثل تلويزيون يا ظروف چيني در مرحله‌ي توزيع به عامل عدم استحكام بسته‌بندي از في مابين برود، چه تأثيري بر ارزش آنان خواهد گذاشت؟ ارزش اكثر كالاهاي سواي بسته‌بندي دستِ قليل دو برابر خواهد شد . به‌طور متوسط، فقط 7% از بهايي كه مصرف‌كننده براي يك محصول مي پردازد صرف بسته‌بندي شده هست . 
كاهش هزينه هاي توليدي


برچسب: طراحي بسته بندي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۷:۵۵:۰۵ توسط:علي پور موضوع:

نشست و سخنراني تبليغات محيطي

هدف از عمل اقتصادي چيست؟ در آوردن پول، ايجاد فرآورده و . . .، يا اين‌كه فراتر از اهداف معمول؟ ويژگي‌هاي هر شهر را از فضايي كه تبليغات آن شهر دارااست مي‌توان شناخت، از اين دور و اطراف سطح يا اين كه فرهنگ وتمدن اجتماعي هر شهر مشخص و معلوم ميشود . در موضوع تبليغات چهار استدلال اصلي بعد از جنگ تحميلي  طراحي بسته بندي در خور اعتنا هستند: صاحبان رسانه صاحبان برندها دفترها تبليغاتي نهاد قانون­گذار بعد از مدتي فراموش شد كه انگيزه از فعاليت اقتصادي و اجتماعي چه بوده و بزرگ‌ترين مهره، يعني عنصر پنجم (خريدار) را فراموش كرديم . چه كسي حرف درست را مي­زند؟ به كدام طرف مي بايست رفت؟ ارزش‌هاي استوار چيست؟ ارزش‌هاي پايدار از تعامل اين پنج عنصر به وجود ميايد . فعاليت ارتباطي و تبليغاتي كه به مخاطب صحيح دسترسي پيدا كرده باشد، راهكار صحيح را گزينش كرده باشد، پيام صحت را با پيوستگي تكرار نمايد و از منابع صدق به كارگيري كند . ارزش‌هاي اخلاقي در تبليغات براساس سازمان استانداردگذاري تبليغات استراليا (AANA ): در ارتباطات بازاريابي يا تبليغات، نبايد افراد يا اين كه ابزارها را به شيوه‌اي نشان دهيم كه آنان را متمايز نمايد و يا گروهي را بر شالوده نژاد، قوميت، مليت، جنس، سن، مذهب، ناتواني يا يقين سياسي تعيين نماييم . در حالي كه ديده مي گردد چه‌گونه در موقعيت عدم رئيس تبليغات شهري، تمام اين اتفاقات افتاده هست . 
به عقيده‌ي من همه‌ي ما مي بايست در تعاملي، به اين سمت برويم: كار براي آفريدن معاش بهتر براي خود و ديگرافراد . 
بنرهاي خيابوني در تبليغات امروزه‌ي شهري (تهران) تنها پيام دريافتي ما، وعده‌هاي دروغ از تبليغات محيطي شهرمان مي باشد . 
بيلبورد كنوود فضاهايي كه وابسته به پياده‌روها، و مردم معمولي است اشغال شده و مخاطب را سهل و آسان نمي‌گذارد . اشغال شدن اين فضاها در صورتي مي باشد كه مزاحمت ساخت مي نمايد و تنها استدلال اقتصادي به آن حاكم مي‌باشد . مقررات همگاني تبليغات محيطي در همه­ جاي دنيا تحت در اختيار گرفتن مي‌باشد . كشور‌ايران فقط كشوري ميباشد كه تبليغاتي محيطي داراست اما كسي متولي آن نمي باشد . كميته‌ي قوانين تبليغات محيطي انگلستان به شرايطي اشاره مينمايد كه يك‌سري نمونه‌ي آن عبارت ميباشد از: تبليغات محيطي، يك رسانه‌ي همگاني است و تبليغ­ كنندگان مسئول مفهومي مي‌باشند كه رسانه‌ي محيطي نشان مي دهد . تبليغات مي بايست از نشان دادن تصاوير جنسي منفي براي زنان و مردان اجتناب كند . تبليغات بايستي مردان و زنان را به يك‌اندازه كارآمد در فعاليت‌هاي منزل و خارج از خانه و در محل كار نشان دهد . تبليغات بايستي مردان و زنان را در طيف گسترده‌اي از سن، ظاهر، سوابق و شرايط اجتماعي نشان دهد . در تبليغات بايستي از هرگونه خشونت خودداري گرديده و هيچ‌كس را تعرضآميز يا اين كه مظلوم نشان ندهد . توهين ­آميز بودن ممنوع مي‌باشد . بايستي تناسب متن و تصوير در لحاظ گرفته شود . همگي اعضاي مركزها رسانه‌هاي محيطي بايد حداكثر تلاش خويش را به كار بگيرند تا متن تبليغ و تصوير آنان با ملزومات حقوقي و قانوني مطابقت داشته باشد . در موقعيت خاص ممكن هست لازم باشد كميته‌ي حقوقي تبليغات، صلاحيت تبليغ‌كنندگان را چك نمايد و در رخ اخطار، كارت زرد؛ و در فيس تكرار، كارت قرمز بدهد و دو سال از عمل محروم شوند . متأسفانه در مرز و بوم ما هيچ سازماني خودش را مسئول تبليغات محيطي نمي‌داند و هيچ‌ كس مسئوليتي پذيرش نميكند . بايد حقوق و دستمزد مردمان را تضمين كنيم . در غير اين فيس او‌لين گروهي كه صدمه مي‌بينند خود مردم هستند . دورنماي ما چيست؟ قضيه با اهميت اين مي باشد كه مردمان به شدت به دنبال دستيابي به «مزاياي احساسي» مي‌باشند . مزاياي احساسي يعني شخص خودش تعيين مي كند و مزاياي كاربردي و تكنيكي كالاها به سمت موضوعي مي رود كه احساساتش مي‌گويد . 

بيلبورد جاكوبز «وقتي مارك جاكوبز به ماشين كرايه اي ما مراجعه كرد، مي‌خواست كه يك فنجان سلطنتي را در دست خانمي ثروتمند، در خانه‌اي مجلل به تصوير بكشيم، يعني به عبارتي چهره‌اي كه جاكوبز در اروپا داشت . اينجانب به شدت مخالفت كردم و توضيح دادم كه ما نمي‌توانيم در جمهوري اسلامي ايران از اين تصاوير استفاده كنيم و نو معني مورد بالا براي مخاطب ايراني مطلوب كمبود و كلي طول كشيد كه بتوانم مديران جاكوبز را به اين قضيه راضي كنم، نو در صورتي راضي مي‌شدند كه سفارش بهتري به آنان بدهم . از آن‌ها پرسيدم شما چه داريد؟ آيا مي‌توانم فنجان سبزتان را بردارم؟ آيا مي‌تونم در بيل­بُرد از فنجان بخار بيرون بزنم؟ (به تيتر بخار قهوه) . خلاصه با توجه به اولي تجربه‌ي تابلو‌هاي حجيم كه سواي برق و با زحمت بسيار 600 كيلو به وزن تابلو افزوديم، و با اعتنا به تعداد كمي از تابلو‌ها كه پيش از آن در تهران ساخته بوديم، فيض يقين كردني كمبود و زيرا مقطع و مكان به اعتنا تعيين شده بود موجب ساخت سينرژي شد . آقايي با من تماس گرفت و گفت: «خانم شما بخار قهوه را از آن فنجان در آورديد، البته بگوييد ببينم بوي قهوه را از كجا آورديد؟!» . وقتي به قلب مخاطب نفوذ مي‌كنـيـــم كه، اين تعامل بي نقص هست . يك سري مثال از بيلبردهاي بيان كننده و تعاملي: تبليغات محيطي يك مزيت واضح از اين كفش براي مخاطب به كار گيري شده است (كفش كوه­پيمايي) . 
طراحي و فروش بيلبورد پيام‌هاي خيلي معمولي از روش‌هاي بي آلايش ولي كاملاً قابل درك و به ياد ماندني هست . 
تبليغات خلاق امروزه عصر استفاده از حداكثر تأثير تبليغات محيطي به‌ وسيله‌ي متمركز كردن پيام هست . به عقيده‌ي اينجانب پيام ما مي بايست سه محور كليدي را داشته باشد: 1 . نيت: بايد فراتر از خودمان و هدف ها اقتصادي چهار گروهي كه مي شناسيم + «خريدار» باشد . 2 . كلام: معنادار و با ارزش باشد . 3 . صداقت: لاف نگوييم . ما نبايد از ابزارهاي تبليغاتي (بيلبُرد، لمپوست و . . .) به مردمان آسيب برسانيم . بي‌قانون‌ها در محفظه (تبليغات شهري) آزادانه مي‌چرخند! چون ترازو قانوني وجود ندارد . در واقع اتفاقي كه براي تبليغات شهري ما افتاده است، به جاي اين‌كه كمكي باشد در وصال به هدف با سودبري پنج دسته! يك نزاع اقتصادي به هر قيمتي است . 


برچسب: طراحي بسته بندي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۴۸:۱۷ توسط:علي پور موضوع:

كارتن مادر

در تصحيح انيميشن سازي، كارتن مامان به برنامه كودكان هايي گفته مي شود كه چندين بسته بندي هاي كوچكتر را در خودش در بر مي گيره .  طراحي بسته بندي 
اذن بدهيد براي بي آلايش خيس شدن تعدادي مثال بزنيم . كمپاني هاي توليدكننده چيپس، هر ۲۰ عدد بسته چيپس را باطن يك انيميشن قرار داده و به مغازه ها عرضه مي كنند . فروشگاه هم از كمپاني توليدكننده چيپس، ۱،۲،۳ يا اين كه … عدد برنامه كودكان چيپس تهيه مي كند . به آن انيميشن كه بسته هاي كوچكتر رو توي خودش جاي ميدهد، برنامه خردسالان مامان مي گويند . 
يك مثال ديگر . شركت توليد كننده دستمال كاغذي هر ۲۴ عدد باكس دستمال كاغذي را داخل يك برنامه كودكان مامان قرار ميدهد و خب دكان ها هم ۱،۲،۳ و … كارتون دستمال كاغذي از ساخت كننده تهيه و تنظيم مي كند . 
به طور معمول برنامه خردسالان هاي مامان از كرافت قهوه اي فارغ از روكش ايجاد مي شوند و چاپ بدون واسطه يك يا اين كه دو رنگ به روي آن انجام مي شود . صد اما صنعت هايي وجود دارا‌هستند كه از اين قاعده مستثنا هستند . 
برخي از مثال هاي برنامه كودك مامان را در زير آورده ايم: 




معمولا از برنامه خردسالان مامان براي حمل نقل و جلوگيري از جراحت بسته بندي محصولات استفاده مي شوند و مصرف كننده آخرين اصلا اين انيميشن ها را مشاهده نمي كند، به همين دليل چاپ يك يا دورنگ بي واسطه به روي برنامه كودكان كافي مي باشد و نيازي به لمينت نمي باشد . 


برچسب: طراحي بسته بندي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۱۸:۲۱ توسط:علي پور موضوع:

روش‌هاي نو، بسته‌بندي موفق

بسته‌بندي يكي از مهم­ترين نقاط تماس مصرف‌كننده با جنس هست . يك توليد، و در واقع يك صنعت زحمات فراوان زيادي مي كشند كه مال به دست مصرف‌كننده رسد .   طراحي بسته بندي   بسته­ بندي بعد از آن از خروج محصول از خط ساخت تا لحظه‌ي وصال به دست مصرف‌كننده وظيفه‌هاي تحت را به عهده دارد: 1 . وظيفه‌ي حفظ و نگهداري جنس . 2 . آسان كردن كاربرد به حيث تكنيكي . 3 . ارتباط با مصرف‌كننده كه سواي نياز به سخن به مخاطب بگويد دربردارنده چه چيزي مي باشد . فروشنده‌ي خاموش (بدون اين‌كه «كسي» را صدا كند بگويد دربردارنده «چه چيزي» هستيم و به چه شكل از اينجانب استفاده كنيد) . براي بسته­ بندي برنده از لحاظ نياز مخاطب: مردمان نياز دارا هستند كه بسته­ بندي فوراً بگويد دربردارنده چيست؟ چه حجم و وزني دارد؟ چرا كه مي­خواهند ارزش و حجم را مقايسه كنند . ديزاين بايد نقش كاربردي داشته باشد و هنر را در خدمت مصرف‌كننده به فعاليت گيرد . كسي كه براي بسته­ بندي فعاليت مي­كند بايستي روي صندلي مصرف‌كننده بنشيند و از روءيت كرد مخاطب ببيند كه آيا فوراً با ديدن بسته متوجه مواد اوليه، افزودني­ها، طعم­ها و ساير مسايلي كه براي مخاطب اهميت داراست مي­شود يا نه؟ . 
1 . نقش حياتي در ارتباط بسته‌بندي سرنگ . 2 . تصويرسازي . 3 . اطلاعات . ولي نقش رنگ و تصوير فراموش نشود . فراموش نشود رنگ بايد ياري نمايد به انتخاب، خير اين‌كه مخاطب را گم راه كند . ما وقتي ببينيم اسم تجاري وظيفه خودش را صحيح انجام نمي­دهد، طبيعتاً كالاها تبديل به كالاهاي بي­نام‌ونشان مي­شوند . مثال: (روغن موتور آبي) اين حادثه سال‌هاي نزاع روي نوشابه­ها افتاده بود، نوشابه‌ي سياه و زرد رنگ و . . . . اسم تجاري در ذهن مردم مقام خاصي را اشغال نمي­كند در فيض تمام مزايا يا اين كه در ارزش خلاصه مي­شود و يا اين كه در شناسايي‌هاي عام مثل داروها (قرص سردرد) . مصرف‌كننده در اين وضعيت نبايد گزينش كند چون توليدكننده به خودش اطمينان نداشته كه از اسم تجاري مي‌باشد كه يك توليدكننده‌ي عالي قابل شناسايي است، تاريخ مصرف و انقضاء و . . . . براي همين است كه ما معروف‌ترين نوشابه‌ي عالم را به رنگ نمي­شناسيم بلكه به اسم مي­شناسيم . ما از فلسفه و ديدگاه توليدات است كه به «نام» وفاداري پيدا مي­كنيم، در نگرش توليد، اولين جايي كه خودش را نشان مي‌دهد، بسته‌بندي مي‌باشد . آن ميزان احترامي كه مصرف‌كننده با طراحي بسته‌بندي باكيفيت و داده ها بسته به جور گشوده و بسته شدن (هر وقت يك كالايي را مي بيني انديشه كن يك بيچاره­ اي بايستي آن را باز كند!) انديشه توليدكننده در بسته‌بندي بومي است . رضايت خريدار پس از يك تجربه سبب ساز تكرار خريد و وفاداري به آن محصول مي­شود . در شراي رضايت نداشته باشم مي بايست مرجعي وجود داشته باشد كه نارضايتي خودم را اعلام كنم . در‌صورتي‌كه منبع نباشد مخاطب از خريدن امتناع مي­كند و به ساير نيز مي­گويد نخريد . كالاهاي معتبر هميشه اين بخش را دارا هستند . ما چقدر وقت بگذاريم در مسير خريد براي بسته‌بندي؟ حكمي است كه به طور ميانگين در يك فروشگاه تعالي كه وارد مي­شويم در ارتفاع يك دقيقه حدود 1600 نام با مخاطب بازخورد مي­كند، پس مخاطب كمتر از 1 ثانيه وقت دارااست كه چشم حافظه و ذهن آن كالايي كه قضيه حيث شماست، چشم شما را بگيرد و شما را قانع نمايد كه خريد كنيد، در پروسه خريد، بسته‌بندي تنها كمتر از يك سري ثانيه زمان مجذوب كردن مخاطب را داراست . ممكن مي باشد گول هم بخوريم . ما بارها و بارها با جذب زيبايي­ هاي بسته­ خريد انجام داده ايم . اكنون در‌صورتي‌كه بسته را باز كرديم و رضايت به دست آمده نتيجه‌ي موازي بودن پيام نخستين و فهم ثانويه مي‌باشد . در حالتي كه اين دو با نيز برخورد كنند يعني درست ميباشد و مخاطب مجدد اين كار را تكرار مي­كند در غير اين چهره ديگر خريد حادثه نمي­افتد . حال ممكن است مجذوب بسته‌بندي نشويم اما محتوي درون بسته براي ما باشد و ما خريد مي­كنيم روندي كه در؟ برخي از كالاها يا نام­ هاي تجاري دوچندان به تفكر نگهداري محفظه زيست هستند، و خير صرفا از پلاستيك، بلكه از تمام افزودني ­ها به كارگيري نمي­كنند و به سوي بسته‌بندي­هاي ساده­ خيس و مواد اول قابل جذب در طبيعت مي­كنند، از شرايط كنوني طرف رغبت در خريداران به‌وجود آمده كه از بسته­ هايي كه از مواد بازيافتي استفاده كردند يا آسيب كمتر به محفظه زيست مي­زنند . آنان را مي خواهند خريداري كنند . نمونه آبميوه بطري پلاستيكي مي­دهند و استكان پلاستيكي طولاني تر به جاي در گذاشته پس با هر بار خريد اين محصول من دارم پلاستيك بيشتري وارد محيط زيست مي­كنم . ما بايستي حمايت كنند از فرآيند توليد كالاهايي كه جراحت كمتري مي­رسانند . امروزه داره درياچه­ ها و كپه ­هايي از زباله ساخت مي­شود كه ارگانها حريف نيستند مگر اين كه بازيافت ما از منزل استارت شود . (آشپزخانه ما راءس كنترل آلودگي در عالم است) از همان جا بايستي تفكيك را آغاز كنيم و از طرف ديگر توليدكننده بسته‌بندي جراحت زدني را ايجاد نكند و مصرف‌كننده نيز نخرد . چرا اينقدر اسكن در بازار ما هست؟ اين زمينه يك آفت جهاني است . كسي كه پيشرو است معمولاً رهبر جامعه مي باشد و مقلدين مي­خواهند يك­ شبه ره صدساله را بروند و پشت راز رهبر، يا اين كه همان موج، سوار مي­شوند . عالي كشتي زودتر مي­رسد؟! نه غلط است چون خود جمع اين زمينه را مي­فهمد و مدام روي آن فرآورده به عنوان كالاي ثانويه؟ چون رقابت حقيقي وواقعي مي­شود . احترام به مصرف‌كننده حقيقي و واقعي مي­شود . و مقلدين بايستي در حوزه ارزش بجنگند . خط مش هاي زندگي، آيا مدل­هاي معاش در خريدها تأثيرگذار است؟ شيوه­ هاي زندگي در حالا عوض شدن مي باشد . زنان اهل ايران تحصيلكرده و دانا ­تر از گذشته مي­شوند . ارزش­هاي غذايي براي خريداران مهم­تر گرديده و كلاً مصرف‌كننده‌ي ما در هم اكنون رشد ميباشد . و با مرحله تدبير فراتر با موضوعات بازخورد مي­كند . درصورتي كه اين روش ­هاي زندگي و تغييراتي­ كه در آتن رخداد افتاده را به صحت شناسايي نكنيم، نمي­توانيم كالاهاي متفاوتي را براي شيوه‌هاي زندگي مختلف به دست مردم برسانيم . مثال: در امر لبنيات برهه زماني ديرباز شير ماست پنير بي آلايش اما امروزه محصول ها فراوان متعددي در اكنون توليد هست و هر كدام براي يك مجموعه مخاطب و شيوه‌ي زندگي ميباشد . شير سواي لاكتوز براي مامان اينجانب هست و شير بي نياز گرديده با كلسيم براي طفل اينجانب است كه بسته‌ بندي­هاي اين دو متعدد هست و بايد بگويد دربردارنده چه منافع و مزايايي براي خريداران خودش است . هيچ چيزي نظير دانش بازاريابي در هم اكنون حاضر در امر ايجاد و بازار اهميت ندارد . مرز و بوم ما به ساخت خيلي اهميت داده البته به علم ها طراحي بسته‌بندي و راه ­هاي نفوذ به بازار كمتر توجه مي­كند . 


برچسب: طراحي بسته بندي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۴۰:۳۵ توسط:علي پور موضوع:

مقواي موج دار

براي آن‌كه كالاها صحيح و سالم به سوپر ماركت‌ها، فروشگاه‌هاي مدام تخفيف و مركز ها خريد قضيه عشق و علاقه شما برسند، در جعبه‌هاي مقوايي موج‌دار بسته بندي مي گردند . طراحي بسته بندي   اغلب اين كالاها در به عبارتي جعبه‌ها به معرض نمايش در مي آيند چرا كه هدف از به عبارتي ابتدا اين بوده كه از اين جعبه‌ها به تيتر يك ابزار بازاريابي به كارگيري شود، به عبارتي توليدها در به عبارتي باكس به معرض سناريو در آيد، به فروش رسد و بعد از آن به دست مصرف كننده باز شود . احتمال دارااست هم بعضي اقلام پس از رسيدن به دكان از باطن بسته بندي خارج گرديده و به مشتريان عرضه شود . از آنجايي كه مقواي موج دار يك ماده اوليه بسته بندي با كاربردهاي بسيار متنوع است، هر ساله ميليون‌ها تن مقواي موج دار براي ايجاد جعبه‌هاي بسته بندي به مصرف مي‌رسد، اين بسته بندي‌ها از كالاهاي متعدد حفظ كرده و آنها را در معرض روءيت كرد مشتريان قرار مي دهد . در سال ۱۹۹۲ بيش از ۲۵ ميليون بدن مقواي موج دار در ايالات متحده ايالات متحده توليد شد . ۶ ميليون بدن مقواي كاغذي (غير موج دار) براي ساختت كارتن‌هاي تا شونده توليد شد . 
پباده سازي بسته بندي مقواي موج دار چيست؟ مقواي موج دار يك ماده اوليه سبك وزن، سفت و بادوام هست كه بيش از ۳ لايه كاغذ كرافت قهوه‌اي رنگ در ساختار آن به عمل رفته مي‌باشد . در سال ۱۸۸۴، شيمي دان سوئدي، كارل اف . داهل روشي را براي توليد خمير برگه از خرده‌هاي چوب ارائه داد، برگه حاصل از اين خمير حاذق و محكم بوده و در برابر كنار گذاشتن خوردن، پاره يا اين كه متلاشي شدن مقاوم مي باشد . داهل اسم اين پروسه را كرافت گذاشت زيرا متاع اين روند صفحه دوچندان محكمي است كه در برابر ترك خوردن، پاره يا اين كه متلاشي شدن مقاوم است . 
از كارخانه ايجاد كاغذ، رول‌هاي كاغذ كرافت به كارخانه ساخت مقواي موج دار يا اين كه اينترنت تارنما تبديل ارسال مي شد . در اين كارخانه لايه‌هاي صفحه كرافت چين ميخورند و موج بر مي‌دارند، آن گاه اين لايه‌ها به نيز چسبانده مي شوند تا مقواي موج‌دار رخ گيرد . سپس اين مقوا برش مي‌خورد، بر روي آن چاپ گرفته مي‌شود، تا مي خورد و چسبانده مي گردد تا در غايت يك باكس مقوايي پديد آيد . در ابتداي اين مراحل رول‌هاي كاغذ كرافت ساخت شده در كارخانه كاغذسازي وارد دستگاه بسيار بلندمرتبه و عظيم الجثه‌اي به اسم دستگاه موج زن مي شود . طول اين دستگاه به ميزان يك زمين فوتبال (يعني ۹۱٫۴۴ متر) مي باشد . بعضي از رول‌هاي صفحه كرافت به عنوان لايه مياني و بعضا ديگر به تيتر آستر قضيه به فعاليت گيري قرار مي گيرند و با امداد چسب اين لايه ها به نيز چسبانده ميشوند . پس از آن كه دستگاه موج زن ورقه كرافت را حرارت داد، به هم فشرده كرد و چسب زد، مقواي موج داري پديد مي آيد كه به شكل كاملاً پيوسته از دستگاه بيرون ميگردد و به تيتر ماده نخستين در جعبه سازي به عمل گرفته مي‌شوند . در غايت جعبه‌هاي مهيا به فيس انبوه به كارخانه‌هاي ايجاد و فرآوري مواد غذايي، ايجاد لوازم و اثاث بازي و قطعات خودرو و هزاران كسب و فعاليت ديگري ارسال مي شود كه براي بسته بندي جنس ها خود به مقواي موج دار نياز دارا هستند . 


ماده نپخته اول مقواي موج دار ماده نپخته ساخت مقواي موج دار درخت‌هاي كاجي مي باشند كه به سرعت پرورش كرده و مي‌توان آن ها را جايگزين كرد . شركت‌هاي ابرقدرت توليد كننده بسته بندي فرسنگ‌ها فرسنگ زمين در اختيار دارا هستند كه در اين زمين‌ها درخت مي‌كارند، درو مي‌كنند و نهال‌هاي تازه‌اي را به جاي درخت‌هاي درو شده مي كارند . پس از آن كه درخت‌ها درو شدند، پوسته شان قطع شد، الوارهاي چوب راهي كارخانه‌هاي توليد خمير صفحه مي شوند . وبسايت هاي گرانقدر ايجاد كننده بسته بندي كارخانه‌هايي دارا هستند كه در آن الوار چوب را به خمير برگه تبديل مي نمايند . براي اين منظور از پروسه كرافت يا فرايند سولفات به كارگيري ميگردد كه طي آن تراشه‌هاي چوب با به كارگيري مواد شيميايي به خمير فيبروزي تبديل ميشوند . پس از آن كه تراشه‌هاي چوب از اين مرحله و تعدادي سطح ديگر گذشت، فيبرهايي حاصل مي گردد كه مستقيماً وارد دستگاه كاغذسازي مي گردد و در آن فرم داده شده، فشرده شده، قليل آب شده و به رخ رول‌هاي والا و سنگين كاغذ كرافت در مي‌آيند، بعد از آن به كارخانه‌هاي ساخت مقواي موج دار ارسال مي گردد . 
ايجاد مقواي موج دار براي بسته بندي كارخانه‌هاي ايجاد مقواي موج دار صرفا چندين ماده نپخته ديگر به رول هاي صفحه كرافت مي افزايند تا جعبه پاياني حاصل شود . براي به هم چسباندن لايه مياني و موج در به لايه‌هاي آستر از چسب نشاسته ذرت به فعاليت گيري مي‌گردد . از آنجايي كه در اين پروسه مقدار قابل توجهي چسب مصرف مي‌شود، چسب نشاسته ذرت به صورت پودري و خشك، در ظرف هاي دوچندان بزرگي در سيلوهاي عظيم ساكن در كارخانه ساخت مقواي موج دار ذخيره و انبار مي شوند تا در موقع نياز به عمل گرفته شوند . پودر كم آب نشاسته ذرت را از سيلو بيرون كرده، با آب و ساير مواد شيميايي مخلوط مينمايند و به دستگاه‌هاي موج زن تزريق مي نمايند تا بر روي لايه مياني موج دار پخش شود تا بقيه لايه هاي آستر بر روي آن عمده شود . پس از ايجاد مقواي موج دار مواد ناپخته ديگري به آن افزوده مي‌شود تا مقوا ويژگي‌ها و خواص هاي منحصر به شخصي داشته باشد . به عنوان نمونه موم‌هاي توليد شده از پارافين يا اين كه روغن‌هاي گياهي به مقوا طولاني تر مي گردد تا مقوا در برابر نفوذ آب و روغن مقاوم باشد، اين جور مقوا در بسته بندي مواد غذايي كاربرد دارااست . براي آن كه بتوان طرح‌هاي گرافيكي را بر روي تراز مقوايي چاپ كرد، جوهر رنگ واضح به آن طولاني خيس ميشود تا بتوان اطلاعات، تصاوير، اسم و لوگوي كمپاني را به راحتي بر روي آن چاپ كرد . گروه فروش و طراحان به رخداد نيز بر روي پباده سازي و توليد كليشه‌هاي چاپ و برش كار مي كنند تا جعبه‌اي كاملاً اختصاصي به فرد طراحي شود . كليشه‌ها در مغازه پباده سازي و ايجاد مي‌شوند، آن‌گاه داخل دستگاه‌هاي برش قالبي و چاپ قرار مي گيرند تا طرحشان به كاغذ هاي مقوايي منتقل شود . 
طراحي بسته بندي در برنامه كودكان هاي مقوايي موج دار صفحه كرافت از سال ۱۹۰۶ تا كنون توليد مي گردد . از آن مقطع تا كنون پروسه ايجاد خمير، كاغذسازي و موج دار شدن ورقه دستخوش تغييرات شگرفي شده و فراوان ترقي كرده تا بازده و بازدهي اين پروسه به نقطه نقطع ي عطف خويش برسد . امروزه در صنعت ايجاد مقواي موج دار، طراحان پيروز به پباده سازي و ساخت جعبه‌هايي بسيار مبتكرانه و منحصر به فرد به فرد شده‌اند، باكس هايي كه به صورت پيچيده‌اي برش خورده‌اند و چاپ روي آن ها ۴ رنگ هست . براي پباده سازي اين جعبه‌ها از قابل انعطاف افزارهاي توسعه و گسترش يافته كامپيوتري از قبيل CAD فيض گرفته مي شود . اين قابل انعطاف افزار به طراح اجازه ميدهد پيش از ايجاد انبوه بسته بندي، طرح‌هاي متفاوت را امتحان كند، طرح‌هاي جان دار در حافظه كامپيوتر را اصلاح كرده و به معرض سناريو بگذارد . بخش اعظمي از مغازه‌هاي خرده فروشي چنين جعبه‌هاي سبك وزن، محكم و خوش آب و رنگي را همچون يك ويترين در معرض روءيت كرد مشتريان قرار مي دهند . 
فرايند توليد باكس مقوايي موج دار ساخت خمير از تراشه‌هاي چوب كاج نقطه آغاز توليد مقواي موج دار، تبديل كردن تراشه هاي چوب به خمير صفحه با به كار گيري از مراحل كرافت (سولفات) مي باشد . ابتدا پوسته چوب را مي‌كنند، آنگاه الوار حاصل به تراشه‌هاي كوچكي خرد مي شود . در سطح آن‌گاه اين تراشه ها در مخزن بزرگي به نام هضم كننده خمير قرار مي‌گيرند كه فشار باطن آن زياد بالا مي باشد . در اين مخزن تراشه‌هاي چوب باطن يك محلول يا اين كه مايعي مشتمل بر هيدروكسيد سديم (NaOH) و شمار كثيري از تركيبات يوني همچون سولفات ها، سولفيدها و سولفيت ها مي‌پزند . اين تركيبات آلكاليني بسيار قوي، ليگين را (ماده چسب مانندي كه فيبرهاي چوبي را در الوار چوب كنار هم نگه مي دارد) در خود حل مي نمايد . چندين ساعت پس از آن كه فشار از روي محلول برداشته شد، تراشه‌هاي چوب به انبوهي از فيبرهاي پف‌دار، مشابه به پف فيل، تبديل مي گردند . ساخت صفحه كرافت خمير چوب پس از اين مي بايست يك سري سطح پاكسازي و پالايش را پشت سر بگذارد تا در نهايت به يك خمير چوبي آبكي تبديل شده و وارد دستگاه كاغذسازي پر اسم و رسم به دستگاه فوردينير شود . اين دستگاه مربعي رخ و غول پيكر ۱۸۳ متر طول داشته و الك‌هاي فراوان بزرگي را درون خود جا داده كه كاغذ را صورت عر . صفحه خارج گرديده از بين اين الك ها رهسپار غلطك‌هاي حرارتي بخار مي گردند تا آب مو جود در صفحه تبخير شود . صفحه به دست آمده در اين تراز فراهم ارسال به كارخانه ساخت مقواي موج دار مي گردد تا از آن رول‌هاي كاغذي آستر و رول‌هاي كاغذي موج دار توليد شود . ارسال و انبار كردن برگه كرافت سايز رول‌هاي كاغذ كرافت متفاوت و متناسب با امكانات به فعاليت رفته در كارخانه‌هاي گوناگون هست . رايج ترين سايز كاغذ كرافت عرض ۱۷۰ سانتي متر و عرض ۲۲۰ سانتي متر هست . رول‌هاي پهنا ۲۲۰ سانتي متري مي توانند وزني بالغ بر ۲ هزار و ۷۲۴ كيلوگرم داشته باشند . يك واگن باري قادر است ۲۲ رول كاغذي پهنا ۲۲۰ سانتي متر را داخل خويش جا داده و راهي كارخانه ساخت مقواي موج دار شود . در كارخانه ساخت مقواي موج دار ، صفحه كرافت تفكيك ميگردد و در ساخت لايه مياني و موج دار يا اين كه لايه آستر مسئله به كارگيري قرار مي گيرد . براي توليد گونه هاي متفاوت مقواي موج دار مي‌بايست جور هاي متفاوتي از برگه كرافت را با يكديگر تركيب كرد . يك شخص متخصص و خبره با مشتريان در رابطه خواهد بود تا مشخص و معلوم و معين كند مقواي موج دار موضوع نياز او تا چه مقدار مي بايست محكم و با دوام باشد . زماني كه پيشنهاد از مشتري گرفته مي‌شود، مهندس ساخت بايد خط مش ادغام شدن لايه مياني و لايه آستر را حساب و كتاب كند تا محصول آخري متناسب با نياز مشتري ايجاد شود . موج دار كردن مقوا يك اپراتور رشته اي رول هاي صفحه كرافت را با يك بالا بر بسيار توانمند تعيين كرده، جابجا ميكند و درون دستگاه موج زن ميگذارد . توليد مقواي موج دار در دو مرحله انجام مي‌شود؛ ايجاد ورقه كرافت و موج دار كردن مقوا . صفحه كرافت ازز خمير تراشه چوبي به دست مي آيد كه در مجاور غلطك‌هاي عظيم حرارت ديده‌اند و آب خويش را از دست داده‌اند . 
دستگاهي كه رول‌هاي ورقه كرافت را درون خود جا مي‌دهد، مراحل موج دار كردن صفحه را انجام مي دهد . يك رول مقوايي مقدمه موج دار مي شود و در به عبارتي دستگاه به لايه مسطح ديگري به اسم آستر چسبانده مي شود . اين چسب به هنگام عبور مقوا از فراز غلطك‌هاي حرارتي فعاليت ميايد . 
يك رول برگه كرافت وارد دستگاه موج زن ميشود و موج بر مي‌دارد، آن گاه يك لايه آستر به آن چسبانده مي شود . لايه آستر از يك سري غلطك‌هاي ديگر عبور ميكند كه به پل شهرت دارند . آستر با به كارگيري از چسب به لايه موج دار مي‌چسبد . در تيراژاهاي بالاي توليد، رول‌ها باطن يك دستگاه اتوماتيك و متصل به دستگاه موج زن قرار مي گيرند . حسگرهاي اين دستگاه روند ورود ورقه به دستگاه موج زن را ذيل در اختيار گرفتن دارا ميباشند . هنگامي رول جان دار در دستگاه موج زن در درحال حاضر اتمام است، سيستم در اختيار به دست آوردن اين دستگاه تشخيص مي دهد كه رول جديدي از ورقه كرافت مي بايست به انتهاي رول رو به اتمام بچسبد . در نتيجه مراحل ساخت مقواي موج دار پيوسته خواهد بود و افت سرعت نخواهيم داشت . لايه مياني كه قرار مي‌باشد موج دار شود، وارد غلطك هاي عظيم الجثه و الكتريكي مي‌شود، ابتدا از في مابين غلطك‌هاي پيش حرارتي و سپس از غلطك‌هاي موج‌زن عبور ميكند . فشار وارد گرديده بر اين غلطك‌ها ۱۷۵ تا ۱۸۰psi مي‌باشد . به عبارتي طور كه ورقه كرافت از في مابين اين غلطك ها عبور مي‌كند، دما به ۱۷۷ تا ۱۸۵ مرتبه سليسيوس مي رسد . غلطك‌هاي موج دار فلوت منحصر به شخص به خود را دارند؛ برآمدگي‌هاي موازي و افقي كه به دندانه‌هاي يك چرخ دنده غول پيكر مي نظير . هنگامي برگه داغ از ميان اين غلطك ها عبور مي‌كند، برآمدگي آن ها باطن ورقه فرو رفته و آن را خم مي نمايد تا بخش مياني يك مقواي موج دار صورت گيرد . غلطك‌هاي موج زن متنوع و قابل بده بستان هست و مي بضاعت و توان و توان سايز متفاوتي از غلطك ها را باطن دستگاه موج زن قرار داده و مقواهايي با فلوت‌هاي مختلف ايجاد كرد . قرار دادن غلطك‌هايي با سايز فلوت متفاوت منجر مي شود عرض لايه موج دار تغيير تحول و تحول نمايد . 

مقواي موج دار دربرگيرنده لايه مياني و موج داري مي باشد كه به لايه صاف و مسطح آستر چسبيده مي باشد . 
لايه مياني و موج دار رهسپار مجموعه از غلطك ها مي شود كه به آن ها پايانه چسب يك رو مي‌گويند . در اين پايانه يك لايه آستر به لايه مياني مي‌چسبد . چسب نشاسته با توجه و صحت بالا به لبه‌هاي موج دار و بر آمده لايه مياني ماليده مي گردد و او‌لين لايه آستر بر روي آن قرار مي گيرد . لايه مياني موج دار و آستر چسبيده به آن از اين ايستگاه خارج گرديده و وارد ايستگاه چسب از پشت مي شوند . در اين ايستگاه به همين رويه و منش يك لايه آستر ديگر به لايه مياني طولاني تر مي‌شود . در ادامه مسير، مقوا از برگه هاي حارت عبور ميكند تا چسب فعاليت آيد . تبديل شدن مقواي نپخته به باكس در انتهاي دستگاه موج زن، دستگاهي قرار گرفته كه اضافات مقوا را برش ميزند و ورقه‌هاي خام باكس حاصل مي شوند . اين ورقه‌ها به نظير ورقه‌هاي تبارك نان آزمايش از دستگاه برش خارج مي گردند و به درون دستگاهي مي روند كه اين ورقه‌ها را بر روي هم انباشته كرده و روانه دستگاه‌هايي مي كند كه از اين ورقه‌هاي خام، جعبه مي سازند . نيروي عمل متخصص و رشته اي براي هر مدل از اين جعبه يك طرح چاپ و برش مهيا مي كنند تا با چسب بر روي آنها چسبانده شود . كارگران عده مقوا را وارد دستگاهي به نام فلكسوگرافي مي‌نمايند كه وظيفه توليد جعبه ها را بر عهده دارد . كليشه‌هاي چاپ و قالب هاي فروش ابتدا در فروشگاه پباده سازي شده و بر روي كاغذ هاي گرانقدر و انعطاف پذيري از مال لاستيك يا اين كه قلع پياده مي گردند . قالب و كليشه داخل دستگاه فلكسوگرافي قرار مي‌گيرند و ورقه‌هاي ناپخته مقوا به رخ خود كار وارد اين دستگاه مي‌شوند . با عبور مقواهاي ناپخته از در بين غلتك‌هاي دستگاه، زوائد آن ها برش خورده، صورت اي بر رويشان چاپ مي‌شود، تا مي‌خورند، چسب زده مي گردند تا يك باكس رخ بگيرد .جعبه‌هاي خارج شده از دستگاه فلكسوگرافي بر روي هم انباشته شده، بسته بندي شده و فراهم ارسال مي شوند . در كارخانه ايجاد مقواي موج دار دستگاه هاي ديگري از قبيل برش زن هاي قالبي تك استند، برش زن هاي قالبي مجهز به پايانه پرينت و روكش زن هايي وجود دارااست كه يك پوشش مومي صورت بر روي باكس هايي مي‌كشند كه قرار مي باشد گوشت و سبزيجات و ميوه را باطن خود جاي دهند . هنگامي قرار ميباشد چاپ روي جعبه تك رنگ باشد، مي‌توان از پايانه برش زن‌هاي قالبي دارنده دستگاه چاپ استعمال گرفت . پباده سازي بسته بندي دستگاه‌هاي روكش زن هم جعبه‌هايي مقاوم در برابر آب و روغن ايجاد مي كنند . در دست گرفتن كيفيت باكس هاي مقوايي مرحله در دست دريافت كردن كيفيت از ساخت صفحه كرافت (ماده ناپخته مقواي موج دار) ابتدا مي‌گردد . برگه كرافت مي بايست قابل انعطاف و محكم باشد . هنگامي ورقه كرافت از دستگاه موج زن عبور كرد و مقواي خام جعبه ايجاد شد، اين ورقه‌ها بايستي آزمايش شوند . امتحان Cobb رطوبت مو جود در لايه آستر و لايه موج دار را مي‌سنجد . براي معين كردن كيفيت مراحل ايجاد از آزمون‌هاي متعددي همچون آزمون قدرت چسب، اقتدار مقاومت در برابر از هم پاشيده شدن، تلنبار شدن و آزمايش ظريف آن گاه ها به كار گيري مي‌گردد . امتحان تاب برداشتن، مسطح بودن برگه هاي ناپخته مقوا را مي‌سنجد تا اطمينان حاصل شود كه ورقه هاي در حين عبور از دستگاه فلكسوگرافي با خلل مواجه نمي شوند . كارگران مقواهاي خام جعبه را داخل دستگاه فلكسوگرافي مي گذارند و مي‌بايست تك تك آن ها را با اعتنا چك نمايند . برش خوردن، حذف شدن اضافات مقوا، شيار ميل كردن و تا شدن مي بايست به صحت انجام شود تا مقوا آسيبي نبيند . به علاوه مي‌بايست مقدار لايه‌هاي متعدد جوهرهاي رنگي چاپ را با توجه تهيه و تنظيم كرد . 
آينده جعبه هاي مقوايي موج دار در آتي براي ايجاد جعبه‌هاي ساخته شده از مقواي موج‌دار از كاغذ كرافتي به كارگيري مي شود كه ماده اول موضوع به عمل گيري در ساخت آن بسته بندي‌هاي بازيافتي هست خير چوب درختان! بازيافت و ساير فرآيندها سازگار با محفظه زيست روز به روز اهميت بيشتري در آينده صنعت ايجاد مقواي موج دار مي يابند .  طراحي بسته بندي  امروزه جوهرهاي ساخته شده از روغن دانه هاي سويا و موم هاي تجزيه پذير و ساير روكش‌هاي سازگار با محيط زيست در توليد جعبه‌هاي مقوايي قضيه به عمل گيري قرار ميگيرند . شركت هاي پيشتاز در ميدان بسته بندي از كارخانه هاي براي توليد برگه كرافت به عمل گيري مي نمايند كه بسته بندي‌هاي نوع دوم را جوهرزدايي كرده و به خمبر صفحه تبديل مي كنند . 


برچسب: طراحي بسته بندي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۱۰:۴۳ توسط:علي پور موضوع:

طراحي حرفه اي بسته بندي و ليبل و نقش آن در تبليغات يك محصول در ظريف گرافيك

همانند بقيه پباده سازي هاي تبليغاتي پباده سازي طراحي بسته بندي نيز از جمله اصلي ترين بخش تبليغات يك محصول بحساب مي آيد كه مي توان آن را از جنبه هاي مفهومي ، ظاهري ، حفاظتي ، تبليغاتي و غيره مسئله تحليل قرار بخشيد . براي داشتن شايسته ترين تبليغات در ارائه متاع براي جلب لحاظ مشتريان بايد بسته بندي تمامي فن حريف براي توليدها تان فراهم آوريد با دقيق گرافيك ياور باشيد . 
طراحي بسته بندي دقيق گرافيك در قضيه طراحي بسته بندي و يا اين كه ليبل برخلاف لحاظ بيشتر مشتريان كه تفكر مي نمايند بسته بندي بخش اعظم جنبه تبليغات و جلب توجه دارد، وظيفه هاي اساسي تر و متفاوتي را هم بر عهده دارد . همان گونه كه مي دانيد بعضي از توليدات براي ارائه بايد در بسته بندي قرار گيرند تا از مقطع بسته بندي كالا ، براي حفظ ، حمل و نقل محافظت در پيش‌رو جابجايي يا در برهه زماني تحويل جنس ، آنرا ذيل پوشش كليه جانبه قرار دهد . اين مسئوليت خطير بر عهده طراحان رشته اي و كارشناس مي باشد كه مستمند خلاقيت ، دانش و هنر مي‌باشد كه در همه موضوع هاي تجاري به بازار عرضه مي نمايند . پباده سازي بسته بندي با دقت به مدل متاع مي تواند كاربردهاي متفاوتي از جمله حفظ از مال در پيش‌روي شكستگي، فاسد شدن و يا اين كه مفقود شدن وسايل جانبي يك جنس را داشته باشد . در دنياي روز جاري كه دنياي رقابت ثانيه ايست، يك طراح حرفه اي گرافيك با روح و اعصاب و روان مردمان جامعه راز و كار دارد، بايد با كارشناسي و تشخيص رنگ بسته بندي و شكل، پباده سازي بسته بندي را انجام دهد . همانند تمام موادتشكيل دهنده تبليغاتي از قبيل طراحي كاتالوگ ، طراحي پوستر و پباده سازي ست هاي اداري، پباده سازي بسته بندي نيز يكي از خط مش هاي اثرگذار تبليغات به اكانت مي آيد تا انگيزه خريد را در مشتريان توليد نمايد طراحي بسته بندي خلاقيت؛ جنبه اي مهم در پباده سازي بسته بندي پباده سازي خلاقانه سبب توليد تمايز يك مال از محصول ها ديگر خواهد شد . هر چه طراحي بسته بندي بي آلايش تر، خلاقانه خيس و اندك حجم تر باشد، عمده زمينه اعتنا مخاطب قرار خواهد گرفت . امروزه پباده سازي بسته بندي از گزاره مشاغل لبريز درآمد مي باشند و اين خصوصيت خبر از اهميت اين داراي اهميت مي دهد . 
از اشكال بسته بندي مي بضاعت و توان به سبك اوريگامي اشاره كرد . اوريگامي از گزاره طرح هاي زياد خوشگل و شگفت آور بحساب مي آيند . با اين روش، پباده سازي بسته بندي به يك اثر هنري تبديل مي شود . مثال هاي فراهم اين مدل طراحي بسته بندي را در تارنما هاي متفاوت مي توانيد جستجو فرمائيد . 
هرچقدر هم كه سبك اوريگامي خلاقانه و هنرمندانه باشد اما باز نيز نمي شود از سبك بي آلايش و يا ليبل غافل شد . اوريگامي در حالي براي يك مال با قيمت مي باشد كه نتيجه خلاقيت و ذوق و سليقه يك طراح باشد نه اسكن برداري از منبع خاصي . همواره در نظر داشته باشيد متناسب با محصولي كه عرضه مي نماييد، بسته بندي را پباده سازي نماييد، بطوريكه مشتري از ديدن پباده سازي بسته بندي به كالاي داخل آن پي چيره شود و ذهن مخاطب را بهم نريزد . شوينده اي با رايحه ميوه را نميتوان به صورت آب ميوه پباده سازي كرد، بعنوان مثال كه مي خواهيم نشان دهيم با رايحه چه ميوه هايي ميباشد اين موضوع مي تواند از موارد خطر ناك باشد . زمانيكه يك شوينده با طراحي خوش رنگ و لعاب آب ميوه روانه بازار مي شود اختلال ساز خواهد بود و بايد مسلما مشتري از خريد خود آگاه باشد . 
بسته بندي خلاقانه 
خصوصيت هاي كليدي كه در طراحي بسته بندي بايستي رعايت كرد همواره در طراحي بسته بندي هم مانند بقيه عنصرها تبليغاتي فونت ها و رنگ ها بايد موضوع دقت قرار گيرد . از فونت هاي خوانا و بدون پيچيدگي به كارگيري فرمائيد . در بين انبوهي از محصولات كه در قفسه هاي يك فروشگاه است، مشتريان كالايي را انتخاب مي كنند : 1 . مشخصات، توضيحات و خصوصيت هاي مسئله نظرشان خوانا و صريح باشد و با ديدن و تلاوت مقاله پرسرعت به آنچه كه از فوايد و يا اين كه مواد تشكيل دهنده يك فرآورده باخبر شوند . در نتيجه از فونت هاي فانتزي نبايد بسيار استفاده كنيد . 
2 . رنگ ، نقش و طرح يك بسته بندي هم مي تواند به برجسته سازي مال و معرفي آن به خريداران نقش موثري داشته باشد . 
3 . از تصاوير متناسب با طرح و با رزولوشن بالا به كار گيري فرماييد . 
طراحي بسته بندي 4 . مراقب لغاتي كه استعمال مي كنيد باشيد . مشتريان اكثر اوقات كساني با سواد مي‌باشند كاربرد لغات و جايگاهشان را بدرستي بشناسيد و همينطور مراقب اشتباه هاي احتمالي املايي باشيد . در صورتي‌كه در طرحي چنين مواقعي يافت شود معلوم مي شود پباده سازي مربوط به راس ضعيفي وابستگي دارااست و اينكار سبب ساز مي شود اعتماد و اطمينان مشتريان به جنس اندك شود و از طرفي به تبليغات صاحبان مشاغل صدمه وارد مي كند . 
5 . بسته بندي بايستي داراي حالت امن و مهر و موم شده داشته باشد . زيرا مخاطب به محصولي كه باز گرديده باشد و يا ناخنك خورده باشد هيچگاه اعتماد نميكند . مراقب امتيازات منفي از جانب مخاطبان باشيد . ريز بينانه طراحي نماييد . از طرفي بسته بندي مي بايست به راحتي گشوده شود در هر رخ چه بسته بندي پباده سازي پيچيده و يا اين كه معمولي داشته باشد، براي سهولت فعاليت حتما بايد طريقه گشوده كردن در روي آن درج شده باشد . 
6 . در بعضا مورد ها مي توانايي پباده سازي بسته بندي را به جور اي انجام داد كه قسمتي از فرآورده ديده شود . بجاري اين كه از عكس گوشت و يا پفك استفاده كنيم ميتوان گوشه اي از بسته بندي را شيشه اي يا اين كه پلاستيكي باشد تا محصول بي واسطه در روءيت كرد مشتريان قرار گيرد . 
پباده سازي بسته بندي پباده سازي ليبل تبليغات به دور يك بسته ليبل نام دارااست كه ساده ترين و ارزان ترين دسته چاپ مي‌باشند . ليبل مي تواند جذابيت خاصي را به پباده سازي بسته بندي بدهد . مزيتي كه ليبل ها دارا‌هستند قابل دستكاري بودن و تغيير و تحول سايز آن هاست و مي بضاعت و توان براي تمامي جور مال به كار گيري نمود . 
مي بايست بدانيد پباده سازي بسته بندي جزئي از دنياي تبليغات ميباشد البته علاوه بر تبليغات همان طور كه در بالا اشاره شد وظايف اساسي تري را از توليد تا مصرف به عهده داراست


برچسب: طراحي بسته بندي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۳۸:۰۷ توسط:علي پور موضوع: